Visit our store located at Marie Curie-Skłodowska Street 75, 87-100 Torun | Phone: +48 56 645 35 24 | Monday – Friday | 8:00 AM – 4:00 PM.
W naszej codziennej pracy z serwisami ogumienia widzimy, jak często temat ciśnienia w oponach jest bagatelizowany przez kierowców. Tymczasem to jeden z podstawowych czynników wpływających nie tylko na komfort jazdy, ale przede wszystkim na bezpieczeństwo na drodze oraz ekonomikę eksploatacji pojazdu.
Statystyki nie pozostawiają wątpliwości: ponad połowa samochodów osobowych w Europie porusza się z ciśnieniem niższym niż zalecane. Z naszego doświadczenia wynika, że równie często spotyka się nadmierne ciśnienie, zwłaszcza po sezonowych wymianach kół.

Skutki nieprawidłowego ciśnienia
Zarówno zbyt niskie, jak i zbyt wysokie ciśnienie w oponach wpływa negatywnie na zachowanie pojazdu na drodze. W oparciu o dane NHTSA można wskazać, że blisko połowa wypadków spowodowanych usterkami technicznymi wynika z problemów z ogumieniem. Aż 96,6% pojazdów, które uległy takim wypadkom, miały ciśnienie odbiegające o więcej niż 10% od zalecanego.
Zbyt niskie ciśnienie powoduje przegrzewanie się ścianek bocznych, niestabilność na zakrętach i znacznie dłuższą drogę hamowania na mokrej nawierzchni. Z kolei przeładowanie opony powietrzem skraca powierzchnię kontaktu z asfaltem, pogarsza przyczepność i komfort jazdy oraz zwiększa podatność opony na uszkodzenia mechaniczne.
Zarówno niedopompowanie, jak i przepompowanie powoduje też przyspieszone, nierównomierne zużycie bieżnika. Według danych ATA, ciśnienie odbiegające o 30% od zaleceń skraca żywotność opony o 30%. W praktyce oznacza to szybsze zużycie i konieczność częstszej wymiany ogumienia.
Wzrost zużycia paliwa
Współczynnik oporów toczenia niedopompowanej opony znacznie rośnie, co przekłada się na spalanie. Przy 25% spadku ciśnienia spalanie wzrasta średnio o 2-3%, przy 50% już o 5-10%. To bezpośrednio przekłada się na koszty eksploatacji.
Systemy TPMS
Od 2014 roku wszystkie nowe samochody sprzedawane w UE muszą być wyposażone w system TPMS. W naszej ofercie znajdziesz szeroki wybór testerów TPMS, czujników, zaworów oraz kompletów naprawczych, które pomogą Twojemu warsztatowi obsługiwać nowoczesne pojazdy zgodnie z aktualnymi standardami.
Oferowane przez nas testery, jak np. Autel MaxiTPMS TS508, umożliwiają odczyt i programowanie czujników, a także diagnozę układu i odczyt kodów DTC. Do czujników
TPMS oferujemy kompletne zestawy uszczelek, trzpieni i nakrętek, które należy wymieniać przy każdej wymianie opon.

Praktyczne wskazówki
Zawsze zalecamy klientom manualne sprawdzenie ciśnienia przynajmniej raz w miesiącu, a także przed każdą dłuższą podróżą. Pomiar powinien być wykonywany na zimnych oponach. Warto również przypominać, że spadek temperatury otoczenia o każde 10°C powoduje spadek ciśnienia o ok. 0,1 bara.
Informacje o zalecanym ciśnieniu można zwykle znaleźć na naklejce na słupku drzwi kierowcy lub przy wlewie paliwa. Warto również poinformować klienta, że ciśnienie może się zmieniać w zależności od obciążenia pojazdu.
Oferta dla warsztatów
W sklepie dlaserwisu.pl znajdziesz pełną gamę narzędzi do diagnostyki TPMS, czujników, zaworów i elementów wymiennych, które pozwolą Twojemu serwisowi świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Od lat wspieramy profesjonalne warsztaty w całej Polsce, dostarczając im nie tylko produkty, ale również fachowe doradztwo techniczne.
Zachęcamy do regularnego informowania klientów o znaczeniu kontroli ciśnienia. To drobny nawyk, który może uchronić przed poważnymi konsekwencjami.

[…] Jak zbudowana jest opona diagonalna? […]